Podobnie jak rozpoczęcie działalności gospodarczej wymaga dopełnienia wielu formalności, również jej zakończenie obliguje przedsiębiorców do wywiązania się z konkretnych obowiązków. Warto wiedzieć, jak krok po kroku zamknąć firmę zgodnie z obowiązującymi przepisami, aby uniknąć ewentualnych kłopotów.
Przedstawiamy zatem, jak dokonać likwidacji działalności gospodarczej w kilku najważniejszych krokach:
Przedsiębiorcy likwidujący działalność gospodarczą, bądź spółkę niebędącą osobowością prawną według przepisów muszą sporządzić wykaz składników majątku na dzień likwidacji lub na dzień wystąpienia wspólnika ze spółki. Obowiązek ten mają podatnicy prowadzący pełną księgowość a także prowadzący podatkowa księgę przychodów i rozchodów oraz osoby rozliczające się na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego.
Przedsiębiorca likwidujący działalność gospodarczą, zobligowany jest do zakończenia prowadzonej dokumentacji oraz wypełnienie niezbędnych formalności związanych z jej wyrejestrowaniem w urzędach i instytucjach.
Podczas likwidacji działalności należy sporządzić także spisy dla celów:
PIT – spis z natury,
VAT – wykaz składników majątku oraz spis z natury.
Przedsiębiorcy muszą sporządzić spis z natury do celów PIT. Likwidacyjny spis z natury powinien zawierać wszystkie towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe, braki i odpady, które pozostają na stanie na dzień likwidacji działalności.
W tym spisie z natury ujmuje się dodatkowo towary obce, które na dzień sporządzania spisu znajdują się na stanie firmy. Wobec nich podaje się jedynie ilość i zaznacza, czyją są własnością, bez dokonywania wyceny.
Wpis do KPiR odnoszący się do spisu powinien stanowić ostatnią pozycję księgi i zostać wprowadzony w dacie likwidacji działalności gospodarczej.
Natomiast czynni podatnicy VAT powinni również sporządzić oddzielny spis z natury dla celów VAT, zwany również remanentem likwidacyjnym. Podstawą opodatkowania składników objętych remanentem dla celów VAT jest ich cena rynkowa.
Zwróć uwagę, że nawet pomimo likwidacji działalności gospodarczej, konieczne będzie dalsze przechowywanie większości dokumentów związanych z prowadzeniem firmy. Byłego przedsiębiorcę wciąż może objąć kontrolą fiskus i przedstawiciele innych instytucji. Terminy przechowywania zależą od konkretnego rodzaju dokumentów.
Proces likwidacji przedsiębiorstwa w Polsce może zająć dużo czasu i stać się problemem dla właścicieli. Korzystając z usług naszej firmy oszczędzają Państwo czas i pieniądze.
Nasza firma jest oficjalnie zarejestrowana w polskim KRS. Zamawiając u nas usługi otrzymujesz oficjalną umowę i paragony.
Po więcej szczegółów zapraszamy do kontaktu – udzielimy odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące prowadzenia likwidacja firmy i innych usług świadczonych przez nasze biuro rachunkowe z Warscawa.